In een eerdere blogpost deed ik al eens mijn beklag over de ongemotiveerde lapzwansfase waarin Leon zich bevond (en nog steeds bevindt, helaas), maar als ik eerlijk ben, moet ik bekennen dat ik die fase als puber ook wel doorgemaakt heb. Ben ik blij dat mijn moeder toen geen blog had.
Als intussen erg prille veertiger heb ik mijn leergierigheid natuurlijk al lang teruggevonden, en het is misschien apart, maar nu Robin en Leon zo stillekesaan onder mijn begeleiding hun dikke teen in de leerstof van het hoger middelbaar onderwijs beginnen te steken, ben ik oprecht blij dat ik zelf ook echt weer iets kan leren (want uiteraard kende ik al die leerstof niet meer van vroeger).
Sommige mensen vinden de leerstof middelbaar afschrikwekkend, maar zelf vind ik het tot nu toe allemaal best goed te doen.
Qua moeilijkheidsgraad dan toch.
Een paar maanden geleden begonnen we met frisse moed aan het eerste vak van de derde graad dat we aanpakken: aardrijkskunde.
Een vak dat me vroeger echt helemaal niet kon boeien, maar ik ging ervan uit dat ik intussen wel voldoende breinmaturiteit en motivatie had om toch enige interesse te tonen of op zijn minst te veinzen.

Als ik ooit de kwistenbiebels tegenkom die de eindtermen voor aardrijkskunde hebben bedacht, hou me dan maar tegen.
Ik snap best dat er een zekere algemene aardrijkskundige kennis moet zijn, zodat je niet dom uit je ogen moet kijken als het eens gaat over flat earthers of antropogene erosie (dat laatste is sarcastisch bedoeld, ja). Een beetje topografie is ook best nuttig, al moet daar helemaal niets van gekend zijn, want er mag een atlas gebruikt worden op het examen.
Maar is het nu echt nuttig dat schoolverlaters weten hoe een stadsgewest in elkaar zit, met onder andere de kernstad, de stadskern, de forensenwoonzone, en de morfologische agglomeratie?
Is het nodig dat ze het weer kunnen voorspellen aan de hand van weerkaarten met hoge- en lagedrukgebieden en fronten erop? Ze studeren toch niet voor Frank Deboosere (euh, Jacotte Brokken), hè zeg!
En waarom moeten ze in godsnaam de culminatiehoogte kunnen berekenen van eender welke plaats op aarde op eender welke datum? En nee, ik ga hier niet uitleggen wat de culminatiehoogte is. Het feit dat je dat niet weet, lieve lezer, en ja, ik ga er zomaar van uit dat je dat niet weet (ik wist het ook niet, hoor), zegt toch genoeg, of heb je die kennis ooit gemist in je volwassen leven?
Volgende maand is het examen en als er eentje durft te buizen, dan leert hij het allemaal maar in zijn uppie opnieuw. Mannekes toch…
Enfin, wie nog lang geen examen heeft, en dat is misschien maar goed ook, is Victor. Vandaag dacht hij namelijk dat de komma die hij gisteren in zijn schrift heeft geknoeid (ik heb er geen ander woord voor) een spinnetje was. Mannekes toch…
